Jeden z moich ulubionych tematów w klasie VI 🙂 nie byłabym sobą gdybym nie połączyła tego z malarstwem. W zasadzie od malarstwa rozpocznę, a skończę na obrazie pisanym Bożym Słowem.
Jest to taki temat, który wspaniale pokazuje korelację z przedmiotami artystycznymi.
Słowo obraz- dla większości pierwsze skojarzenie to właśnie malarstwo, subiektywne odbicie stanu ducha, uchwycone piękno i ulotność chwili, a może źródło pobudzające wyobraźnię wieloznacznością? Zacznę od bardziej filozoficznych kwestii;
- Po co nam obrazy?
- Jaką pełnią rolę w życiu?
- Jakie mają znaczenie w rozwoju człowieka?
Tu może pomóc taka krótka notatka – wizualna, a jakże 😉
Zanim artysta stworzy swoje dzieło, najpierw musi zrodzić je w sobie. Impulsem do tego może być otaczająca rzeczywistość, emocje, drugi człowiek, jakaś myśl, usłyszana muzyka czy przeczytane słowo…
Praca z obrazem
Zanim przejdziemy do omówienia obrazów Kościoła można zastosować dwa ćwiczenia (takie wprawki):
- Jeśli masz możliwość skorzystania z kart obrazkowych – DiXit wykorzystaj je, świetnie się do tego nadadzą. Ja wykorzystuję także te z Manhu (Dayenu) – bezpośrednio związane z Biblią, może będą nieco łatwiejsze w odbiorze. Nasze hasło przewodnie, to oczywiście Kościół. Niech uczniowie wybiorą kartę, która ich zdaniem najlepiej ilustruje to określenie. Każdy podchodzi po kolei (wtedy unikniemy bałaganu i bitwy o karty) i uzasadnia swój wybór. Mogą pojawić się negatywne skojarzenia, nie odrzucamy ich. Z kart możemy utworzyć kontur kościoła – na tablicy, podłodze i wpisać w środek imiona.
- Kości opowieści – tu tez jest kilka opcji. Każdy dostaje pusta kartkę u góry na środku zapisuje „w Kościele:” losuje powiedzmy pięć i wypisuje do konkretnego symbolu skojarzenie – co daje mu Bóg przez wspólnotę Kościoła? – w moim przypadku wykorzystałam koski kazaniowe (również od Dayenu), możesz skorzystać z kart obrazkowych (Gra na emocjach – Nasza Księgarnia) lub też stworzyć własne np. z kamieni. Oczywiście nadadzą się także te najzwyklejsze- firmy Rebel
Po takiej wprawce, przechodzimy do omawiania poszczególnych obrazów Kościoła. Jako podsumowanie uczniowie dostają kartę, gdzie muszą sami stworzyć proste rysunki ilustrujące dany obraz Kościoła