Kolejny rok szkolny czas zacząć – jeszcze nie koniec wakacji ale ja już myślami jestem w szkole 🙂 I znowu to samo w kółko : zasady oceniania, zapoznanie z programem nauczania, NaCoBeZu – NUDAAA! Nie zważając na błagalny wzrok uczniowski, niestrudzenie wypełniamy nauczycielski obowiązek. Nie byłabym sobą, gdybym nie próbowała inaczej. Jeśli nie znam klasy, zaczynam od budowania relacji, chcę by każdy powiedział coś o sobie, z czym przychodzi, jakie ma obawy czy nadzieje i nie jest ważne czy to jest przedszkolak czy ósmoklasista – jestem o tym przekonana, że jeśli mam w jakikolwiek sposób doprowadzić moich uczniów do spotkania z Bogiem – muszę zacząć od spotkania z człowiekiem – ZOBACZYĆ CZŁOWIEKA a na resztę przyjdzie czas. Wymagania nie zając… Na nie warto znaleźć sposób
Kojarzycie metodę 3xZ – tak tą – ZakućZdaćZapomnieć – ja proponuję inny wariant
![](https://katechezawizualna.pl/wp-content/uploads/2023/08/Metoda-3Z-1024x654.png)
Warto, przy takich monotonnych tematach zdobyć uwagę uczniów. Trzeba ich zaskoczyć, zaciekawić, zrobić coś nieszablonowo, zwłaszcza jeśli jest to ich kolejna lekcja. Jeżeli uda nam się zaciekawić, kolejnym krokiem jest słuchanie – aktywne rzecz jasna, którego efektem będzie zaangażowanie. Brzmi niejasno?
Za moment przyjdzie czas na przykłady. A może stworzyć z uczniami – przynajmniej w tych starszych klasach wspólnie Zasady Oceniania… marzy mi się szkoła bez ocen ale nie bez oceniania – ocenianie może przybrać różne formy nie tylko te nieszczęsne cyfry – ale zostawmy strefę marzeń, konkrety Ty- drogi katecheto i katechetko zaznaczcie co jest dla Was ważne – co musi być zgodne z WSO ale zostawcie im trochę przestrzeni – może sami zaproponują co mogliby przygotować…
Program działania – czyli co będzie na katechezie w tym roku ?
![](https://katechezawizualna.pl/wp-content/uploads/2023/08/trzy-sposoby--1024x564.png)
Ważne jest zaprezentowanie programu – jednym Słowem musicie sprawić, by chcieli kupić towar 🙂
są narzędzia, macie kompetencje więc do dzieła. Historia miłości Boga do człowieka jest fascynująca – ja w sumie od tego bym zaczęła – bo potem łatwiej sformułować wymagania 😉
![](https://katechezawizualna.pl/wp-content/uploads/2023/08/Storytelling1-1024x287.png)
Zbuduj opowieść – Słowo jest potężnym narzędziem – choć żyjemy w kulturze obrazkowej, słowo jako podstawowe narzędzie komunikacji jest niezbędne. Dlatego tak lubię myślenie wizualne, bo jest w nim miejsce dla słów i obrazów – mogą wzajemnie się uzupełniać 🙂 No dobrze. O co chodzi w Storytellingu?
o umiejętne posługiwanie się słowem w celu opowiedzenia historii jest tu bohater i przygody i puenta – poczytaj więcej o tym narzędziu jeśli chcesz. Ja osobiście uważam, że Jezus był mistrzem storytellingu. Błogosławieni, którzy to słyszeli na własne uszy. Wybierz z podstawy max 10 tematów – stwórz do nich narrację i spróbuj to zilustrować PROSTYM rysunkiem – będzie się działo 🙂 Możesz wykorzystać gotowy schemat (patrz e-book), lub stworzyć własny jeśli chcesz i wypełnijcie go wraz z uczniami rysunkami i słowami kluczowymi.
PAMIĘTAJ!!! Proste rysunki, nie skupiaj się na detalach. Zwróć uwagę, by uczniowie rysowali wszystko jednym narzędziem – to pomoże zaoszczędzić czas. Ważne, by rysunek był zrozumiały a nie doskonały, żeby nie zgubić wątków opowiadanej historii. Warto techniczne wskazówki przekazać na początku.
![](https://katechezawizualna.pl/wp-content/uploads/2023/08/Rysunkowe-kalambury--1024x291.png)
Przygotowujemy hasła do losowania ( max 10 ) – albo my sami albo uczniowie na tablicy rysują hasło – reszta stara się odgadnąć. W wariancie łatwiejszym możemy hasło od razu opatrzyć prostą ikonką i uczeń ma za zadanie ją przerysować. Reszta klasy uzupełnia swoje schematy wcześniej rozdane/przygotowane -bo mogą narysować sami. Polecam przy okazji Biblijne Kalambury ze Studni Katechety – rysowanie metafor biblijnych jest bardzo rozwijające :). Świetną alternatywą dla kartki ksero będą karteczki typu „post it” – żeby nie odpadły podczas używania zeszytu, trzeba je niestety podkleić.
![](https://katechezawizualna.pl/wp-content/uploads/2023/08/historyjka-obrazkowa-1024x274.png)
Układanie historii w odpowiedniej kolejności wymaga aktywnego słuchania. Tu mogą być dwie wersje łatwiejsza i trudniejsza. Wariant łatwiejszy – podział na małe grupy, rozdajemy ilustracje kolorowe by loby super ale wariant budżetowy też się sprawdzi – kolorowanki wyszukane w Internecie. Nasza rola to powiedzenie historii w taki sposób by nie wypowiedzieć się wprost o tym co na obrazku – ćwiczymy spostrzegawczość, logiczne myślenie. Zadaniem uczniów jest ułożenie historii w odpowiedniej kolejności.
Wariant trudniejszy – operujemy symbolami. Przykład :”Wyruszamy w podróż w czasie do czasów, kiedy rozwijały się pierwsze wspólnoty chrześcijańskie. Odkryjemy jak żyli pierwsi chrześcijanie, gdzie się spotykali na modlitwie etc. Uczniowie mają odpowiedni symbol – np. Rybę.
Dostajecie ode mnie e-booka z przykładowymi szablonami na dobry początek, inspiracjami i propozycjami prostych ikonek związanych z katechezą i tych uniwersalnych:) – pomocnych na przykład przy oznaczaniu zadań do wykonania. Szablony można z powodzeniem wykorzystać także w innych jednostkach lekcyjnych. Modyfikujcie, twórzcie, angażujcie 🙂
Owocnego zapalania światła Wiary w sercach Waszych podopiecznych 🙂 i kreatywnych pomysłów w nowym roku szkolnym 🙂
Świetne, Gosia! Dziękuję :*
Niesamowite! Trafiłam na to dopiero teraz! Ale to Duch Święty podpowiedział 🙂 Szukam sposobu na zaciekawienie moich ósmoklasistów…;) I na pewno wykorzystam 🙂 Bóg zapłać 🙂