Przyszedł mi do głowy pewien pomysł na wykorzystanie języka symboli w katechezie o różańcu. Jest to raczej propozycja dla starszych klas. Zapamiętanie tajemnic różańcowych nie jest wcale łatwą sprawą. Zwłaszcza jeśli sięgamy po tę modlitwę rzadko. Nasi uczniowie należą do tego pokolenia, które rzadko korzysta z tego narzędzia. Raz w roku w październiku następuje pospolite ruszenie, a potem można zapomnieć. I tak do następnego października… Ta modlitwa wydaje naszym uczniom nudna po mimo tego, że jej nie znają. Ja bardzo lubię różańcowe katechezy… Chciałabym, by przerodziło się to w aktywne odmawianie modlitwy.
Po co symbole? by rozwijać komunikację, lepiej zapamiętać, pobudzić kreatywność.
1. Dopasuj
Przygotuj nazwy tajemnic i wydrukowane symbole. Uczniowie mają dobrać je w odpowiednie pary
2. Memory
Przygotuj taką samą parę symboli z wszystkich tajemnic i łącz je w pary – trudniejszy wariant, to przygotowanie różnych ikon ale z tych samych tajemnic – po jednej parze z każdej (dla przykładu mamy Narodzenie Jezusa w – ikonka grzechotki i smoczek albo gwiazda betlejemska i żłóbek
3. Praca z tekstem
Przygotowujemy wydruk z Biblii z opisem konkretnej tajemnicy – karteczki z notesika do narysowania symboli i przygotowany symbol tajemnicy do wylosowania. Po wylosowaniu tajemnic możliwe, że potrzebna będzie pomoc uczniom w zaznaczeniu słów, które są w stanie zobrazować symbolem. Po przygotowaniu symboli – grupy prezentują swoją pracę, ale nie mówią jaką mają tajemnicę – reszta klasy musi to odgadnąć – takie różańcowe taboo (w materiałach do pobrania są narysowane symbole ale są przygotowane też puste różańcowe karty do uzupełnienia)
4. Ja mam, kto ma…
Gra dobrze znana i lubiana – do wydrukowania w zestawie z innymi materiałami 🙂